Shame On You, Panorama…

Some of you will, like me, have watched in horror as the BBC’s Panorama show recently twisted the history of Jerusalem to obscure any Jewish connection to the city.

Indeed, the bias was so blatant it’s a wonder that the BBC wasn’t embarassed to air this pitiful excuse of a programme.

Here’s just one of many articles that has been written on this appalling piece of ‘journalism’.

Via Isrelate:

BBC’s Inaccurate Panorama

AuthorDavid Soakell

The BBC’s Panorama programme this week once again proved just how biased the British Broadcasting Corporation have become.

The documentary clearly distorted the Jewish history and rights to Jerusalem while promoting a one-sided and biased agenda.

Many groups have been ‘up-in-arms’ this week over the Panorama programme, which focused on tensions in the area of eastern Jerusalem adjacent to the Old City.  One report by HonestReporting stated:

“Any pretence at balance is thrown out of the window as reporter Jane Corbin makes it clear that, under the BBC’s own interpretation of ‘international law’, anything that Israel does in that part of the city is illegal, setting the tone for the entire 30 minute program.”

Thus, Israelis are presented as usurpers of Palestinian rights and property in eastern Jerusalem in a one-sided piece of agitprop. As analyst Robin Shepherd writes: “Rarely will you get a clearer insight into the flagrant institutional bias inside the world’s most powerful media outlet than this. The slipperiness of the tactics employed, the unabashed censorship of vital historical context, and the blatant pursuit of a political agenda constituted a lesson in the techniques of modern day propaganda. It was something to behold.”

In the HonestReporting article, they state, “The BBC’s institutional anti-Israel bias often manifests itself not in what is broadcast but what is left out. Panorama is no different. The BBC reports events as though Jewish history in Jerusalem begins in 1948, thus omitting thousands of years of Jewish attachment to the city, including those areas of eastern Jerusalem that are the subject of Panorama’s investigation.

“The only time that the eastern part of Jerusalem was exclusively Arab was between 1949 and 1967, and that was because Jordan occupied the area and forcibly expelled all the Jews.  As Mitchell Bard makes clear, before 1865, the entire population of Jerusalem lived behind the Old City walls (what today would be considered part of the eastern part of the city).

Later, the city began to expand beyond the walls because of population growth, and both Jews and Arabs began to build in new areas of the city.  By the time of partition, a thriving Jewish community was living in the eastern part of Jerusalem, an area that included the Jewish Quarter of the Old City. This area of the city also contains many sites of importance to the Jewish religion, including the City of David, the Temple Mount and the Western Wall. In addition, major institutions like Hebrew University and the original Hadassah Hospital are on Mount Scopus — in eastern Jerusalem.”

We see on a daily basis how the Palestinian Authority [PA] continues to revise the history of Jerusalem. For example, Dr. Al-Tamimi, Chief Justice of the PA’s religious court, said, Jerusalem is the religious, political and spiritual capital of Palestine – Jews have no right to it. Statements like this, and programmes like the BBC’s Panorama back up the Palestinians propaganda which attempts to erase 3,000 years of Jewish history, enabling them to present Jerusalem as an exclusively Muslim city.

If the EU, UN, and UK, along with US President Obama insists on saying areas of Jerusalem are occupied territory, it will be disastrous for us all.

Jerusalem is Israel’s sovereign capital, and as the Jerusalem mayor, Nir Barkat, declared:

“Israeli law does not discriminate between Jews and Arabs and between east and west Jerusalem. The demand to specifically halt construction for Jews is not legal in the US or in any other enlightened country… The attempt to demand this of Jerusalem constitutes a double standard and is unacceptable.”

BBC Found Guilty Of Anti Israel Bias

Jeremy  ‘Sheik’ Bowen’s hatred of Israel has  – finally! – been officially reprimanded. . Regular sufferers of Bowen’s diatribes against Israel will be familiar with the way he offers opinion as ‘fact’. Here’s the story, from today’s Daily Mail:

The BBC’s Middle East Editor Jeremy Bowen faced calls to quit tonight after he was criticised for breaching the broadcaster’s rules on accuracy and impartiality in two reports about the Arab-Israeli conflict.

An inquiry found that a reference to ‘Zionism’s innate instinct to push out the frontier’ in an article for the BBC’s website breached guidelines.

In addition, a suggestion that Israel was ‘in defiance of everyone’s interpretation of international law except its own’ was said to have been ‘imprecise’.

A separate radio broadcast by Bowen also led to a complaint and was criticised by the trust.

The initial claims by Bowen were made in a website report entitled ‘How 1967 Defined the Middle East’. It sparked two complaints.

Bowen’s online article, published last year, put the present-day Israeli-Palestinian conflict in context by explaining the events of the 1967 Six Day War.

But the committee said he should have done more to make clear that there were other views on the matter.

Ruling that the article had breached the rules on impartiality, the committee said: ‘Readers might come away from the article thinking that the interpretation offered was the only sensible view of the war.’

‘It was not necessary for equal space to be given to the other arguments, but … the existence of alternative theses should have been more clearly signposted.’

Bowen’s radio report, for Radio 4’s From Our Own Correspondent, said the US government considered Har Homa, an Israeli settlement near Jerusalem, to be illegal.

This was based on information from an ‘authoritative source’, the committee said, but there was no evidence the view was official US policy.

BBC bosses have faced repeated claims that reporting of the Arab-Israeli conflict has been skewed towards the Palestinian cause.

One controversial incident involved Middle East correspondent Barbara Plett revealing that she had cried as Yasser Arafat neared death in 2004.

The BBC has also been criticised for spending tens of thousands of pounds in licence fee cash in a court battle to block publication of an internal report into its alleged bias in covering the region.

Jonathan Turner, who made one of the complaints, said he was pleased with the committee’s findings.

But he said Bowen should leave his job as Middle East editor and called on the BBC to publish a correction prominently on its website.

‘If he cannot get this right, it’s difficult to see what else he can get right in relation to Israel,’ Mr Turner said.

‘You cannot understand what’s happening today unless you have a proper understanding of what happened in ’67.

‘Clearly he doesn’t have a proper understanding, so for that reason I think his position is untenable.’

Mr Turner, a barrister from London, said pursuing the complaint in his spare time had been an ‘enormous burden’.

He described the slow speed of the complaints process as ‘outrageous’.

He made his original complaint about both the Six Day War article – published in July 2007 – and the From Our Own Correspondent broadcast in January 2008.

In today’s report, the BBC Trust apologised for the ‘exceptionally long time’ taken over the complaint.

No disciplinary action is expected against Bowen, but the web article will be revised and a link added to the editorial standards committee’s findings.

**************************************

Let’s just pick up on that bit about the BBC report, shall we? Several years back, the BBC responded to numerous allegations of anti Israel bias, by commissioning its own report – the BALEN Report.

And what, you may well ask, were the conclusions…?

Answer: who the hell knows?! The BBC have always refused to publish them!

And when a London solicitor took the BBC to court, the BBC shelled out over £200,000 pounds in legal fees to block any attempt at getting ITS OWN REPORT published!

Gosh. Anyone’d think the Biased Broadcasting Corporation had something to hide…